06: Yosemite (Panorama Trail & Tioga Pass)

Planning voor woensdag 15 juli 2009:

07:45 Vertrek Upper Pines (Curry Village)
08:00 Aankomst Yosemite Village
08:30 Vertrek Yosemite Village met bus
09:45 Aankomst Glacier Point
Panorama Trail (13,6 km; 200 m omhoog en 1170 m naar beneden)
16:00 Aankomst Yosemite Village
16:30 Vertrek Yosemite Village
Met stops bij in ieder geval Tenaya Lake en de Tioga Pass
20:00 Aankomst Mono Vista RV Park (Lee Vining)

Totale reisafstand: 76 mijl/122 km.

Werkelijkheid:

We zijn vandaag vroeg op (6:30 uur). We moeten natuurlijk al onze etenswaren weer inladen en we moeten nog een parkeerplaats voor de camper zien te vinden (want we moeten wel van de campground af). Helaas vannacht geen ontmoeting met beren gehad; we vonden het wel spannend, want hoe vaak loop je nou de kans om beren in het wild te zien? Na enig zoeken vinden we de "Day Use Parking". Net als René wil indraaien zien we een heuse zwarte beer op de plek waar we de camper willen neerzetten. Op nog geen 15 meter afstand! Hij heeft geen oog voor ons, want hij is druk bezig mieren van een boomstronk te likken. Met vier camera's voor het geopende portierraam maken we allemaal onze plaatjes. We snappen er eigenlijk niets van; het is al klaarlicht (al is het pas 10 over 7) en de parkeerplaats is een vrij open gebied. Maar het maakt ons niet uit, wij hebben onze beer! Tevreden gaan we ontbijten. 😄

Als we op de shuttle staan te wachten die ons naar Glacier Point moet brengen, horen we dat die een half uur vertraging heeft wegens wegwerkzaamheden. En dat we op weg naar Glacier Point op nog een half uur extra moeten rekenen. Da's niet zo mooi, want we hebben vandaag een druk programma... De chauffeur vertelt ons veel over Yosemite in de ruim anderhalf uur dat we onderweg zijn; vervelen doen we ons geen moment. We stoppen nog even op een parkeerplaats langs de Merced rivier waar een bord staat tot hoe hoog het water is gekomen tijdens de overstroming van 1997. Om 10:30 uur zijn we boven (op 2195 meter hoogte), maar we gaan niet meteen aan de wandel; we willen eerst nog even van het uitzicht genieten. En dat is niet moeilijk. 😄 Na de nodige foto's genomen te hebben zijn we klaar voor de afdaling (zie routekaartje).

De afstand naar Illilouette Fall (112 m. hoog) is ongeveer 3 km en we dalen daarbij ruim 400 m. Doordat we nog hoog zitten kunnen we onderweg genieten van vele uitzichten. Nadat we de Illilouette Creek zijn overgestoken begint de klim van ruim 200 meter. Normaal gesproken geen probleem, maar toch valt het niet mee. De combinatie van hoogte, hitte (het is ruim 35 graden) en wellicht ook de inspanning van gisteren, speelt ons parten; we hebben flink water nodig. Nevada Fall, op een dikke 8 km van het begin ligt op ongeveer dezelfde hoogte als Illilouette Fall. Nevada Fall is met zijn 181 m wel een stukje hoger en je kunt hier tot aan de rand van de waterval komen. De afdaling langs Nevada Fall is steil en bestaat voornamelijk uit grote rotsblokken. Dit stuk kan zwaar zijn voor de knieën. Onderaan de waterval wordt het pad minder steil en niet veel later (op ruim 10 km van de start) bereiken we de derde waterval: Vernal Fall, welke "slechts" 97 m. hoog is. We vinden deze echter wel de mooiste! Ook hier kun je tot aan de rand komen vanwaar je een mooi uitzicht hebt op de Mist Trail, die, lichtgroen gekleurd door de mossen, links in de diepte ligt. De Mist Trail zelf gaat gedeeltelijk via grote stenen trappen met treden van 40-50 cm., die nat geworden zijn van het opstuivende water. De Trail doet zijn naam eer aan. Eerder deze morgen was dit stuk nog afgesloten wegens een "Body Recovering Operation"... (later - thuis - blijkt die dag het lichaam gevonden te zijn van een 31-jarige Duitse toeriste die bijna 2 maanden daarvoor tijdens zwaar weer is uitgegleden en in de kolkende rivier is terechtgekomen). Na de Mist Trail is het nog ongeveer 1,5 km tot we bij een bushalte komen. We hebben de 13 km nét niet binnen de 5 uur gered. Daarbij hebben we 302 meter moeten klimmen en 1202 meter moeten afdalen; de kuiten hebben het na deze 2 dagen moeilijk! Maar we zouden het zó weer doen; dit was een spectaculaire wandeling.

Nog even een hapje eten en dan gaan we op pad naar de volgende campground. Via de hele mooie, bochtige, en af en toe steile Tioga Road, die ons tot ruim 3000 meter hoogte brengt, komen we aan de "andere" kant van de bergen, waar de camground in Lee Vining op ongeveer 2100 meter hoogte ligt. De Tioga Road leent zich uitstekend om af en toe te stoppen en te genieten van de omgeving, maar daar hebben we helaas weinig tijd voor; we komen anders te laat op de campground aan. Alleen bij Tenaya Lake kunnen we even pauzeren. Het is vandaag erg warm geweest, maar hier in Lee Vining koelt het naarmate de avond vordert lekker af.

Op de campground haalt René nog een stunt uit. We moeten de watertank bijvullen, dus sluiten we de slang aan. Omdat die nog steeds lekt zet René de kraan niet helemaal open. Als van binnenuit het sein komt dat de tank vol is, draait René de kraan dicht. Denkt-ie... Als op een gegeven moment grote hoeveelheden water onder uit de camper komen blijkt dat René de kraan juist helemaal open heeft gedraaid... Lekker dan! Het water blijft nog zeker 10 minuten uit de camper stromen en vormt een steeds groter wordende plas water rondom de camper. Gelukkig zakt dat water na verloop van tijd in de bodem en keert de rust terug.

Nogmaals: Het verdient aanbeveling om de bus naar Glacier Point van te voren te reserveren. In het hoogseizoen komt het regelmatig voor dat de bus volgeboekt is.
Voor diegenen die de Panorama Trail te veel van het goede vinden: Vernal Fall is ook vanuit Yosemite Valley te belopen; tot bovenaan de waterval is dat ongeveer 2,5 km enkele reis.
Achteraf was deze dag eigenlijk té vol. Ondanks dat we flink doorgewandeld hebben, hebben we ons nog moeten haasten om op tijd in Lee Vining te zijn. Daardoor hebben we veel moois langs de Tioga Road aan ons voorbij moeten laten gaan. Niet aan te bevelen dus; blijf liever nog een nachtje in Yosemite Valley!

Voor meer foto's (49) van vandaag: klik hier.