26: Oahu - Polynesian Cultural Center

Planning voor dinsdag 4 augustus 2009:

09:00 Vertrek Aqua Bamboo & Spa Hotel (Honolulu)
Onderweg komen we langs de Noordkust waar we de kans hebben om surfers te aanschouwen
11:30 Aankomst Polynesian Cultural Center
Kennis maken met de cultuur van de inwoners van Samoa, Fiji, Tonga, Tahiti, Nieuw-Zeeland en Hawaii
21:30 Vertrek Polynesian Cultural Center
23:00 Aankomst Aqua Bamboo & Spa Hotel (Honolulu)

Totale reisafstand: 88 mijl/142 km.

Werkelijkheid:

Het ontbijt blijkt errrrug karig te zijn: wat cake-achtige broodjes (zonder beleg) en wat fruit. Daar vinden we niet veel aan (en Brian helemaal niets), maar gelukkig hebben we een eigen keuken, dus ontbijten we voortaan wel in ons appartement. Na het ontbijt stappen we in de auto om een bezoek te brengen aan het Polynesian Cultural Center (PCC) in Laie. Onderweg stoppen we nog een paar keer aan de noordkust om van het uitzicht en de mooie stranden te genieten, zodat we rond half 12 aankomen (eerder heeft ook geen zin omdat het PCC dan nog niet open is).

Het PCC blijkt meer te bieden te hebben dan we gedacht hadden. Het park is in meerdere delen opgesplitst en elk van de 6 Polynesische gebieden (Samoa, Tahiti, Hawaii, Tonga, Fiji en Aotearoa (hoort bij Nieuw-Zeeland). Elk gebied, dat opgebouwd is als een dorp, biedt gedurende de dag meerdere presentaties/optredens en ook kun je meedoen aan allerlei activiteiten. We leren veel over taal, gebruiken, historie, cultuur, enz. En alles wordt met de nodige humor gebracht. Het publiek wordt betrokken bij de presentaties (als vrijwilliger) en ook wij laten ons natuurlijk niet kennen. Het is te veel om op te noemen, en we merken dan ook al snel dat we niet alles zullen kunnen zien; je hebt eigenlijk minstens 2 dagen nodig. Gelukkig kunnen we van elk gebied een presentatie bijwonen en dan moeten we gauw gaan eten, anders zijn we daar te laat voor. Tijdens het eten is er dan ook weer een optreden met zang en dans. We vermaken ons prima. Om 19:30 begint dan de avondvoorstelling in het theater. Alle 6 gebieden zijn daar vertegenwoordigt in een groot spektakel dat "Ha" heet, wat in het Engels "Breath of life" betekent. Meer dan 100 artiesten vertonen een prachtige show met zang, dans en enkele acrobatische toeren met vuur. Om 9 uur is het allemaal voorbij en gaan we terug naar Honolulu. Dat is maar 36 mijl, maar je doet er meer dan een uur over; op de meeste wegen mag je niet harder dan 25 of 35 mijl per uur. We zijn blij dat we deze dag gedaan hebben; het was erg leuk en leerzaam.

Het Polynesian Cultural Center is ons uitermate goed bevallen. Het is heel leerzaam om wat meer te weten te komen over deze exotische gebieden, en het wordt allemaal op een leuke manier gebracht. Bovendien is het weer eens wat anders. Wees echter op tijd, want je hebt echt de hele dag nodig!

Voor meer foto's (37) van vandaag: klik hier.