07: Kauai – Waimea Cayon (o.a. Cliff & Canyon Trail)

Schema voor woensdag 15 juli 2015:

07:45 Vertrek Prince Kuhio (A/I)
09:05 Pu’u o Kila (B)
Wandeling: Pihea-Alakai Swamp Trail (gedeeltelijk): 3,8 km; 182 m; 2:40 uur
12:10 Kalalau Lookout (C)
13:00 Kokee Natural History Museum (D)
13:30 Pu’u Hinahina Viewpoint (E)
Wandeling: Cliff & Canyon Trail: 5,4 km; 332 m; 3:15 uur
16:55 Pu’u Ka Pele Lookout (F)
17:10 Waimea Canyon Lookout (G)
18:00 Da Booze (H)
19:00 Prince Kuhio (A/I)

Totale reisafstand: 82 mijl/132 km.

Ook wel genoemd de "Grand Canyon of the Pacific". De Waimea Canyon is ongeveer 16 km lang, 1,5 km breed, en er loopt één weg doorheen: Kokee Road, welke eindigt bij het uitzichtpunt Pu’u o Kila op 1272 meter hoogte We rijden vanochtend meteen door naar het eindpunt van de canyon om daar de Pihea-Alakai Swamp Trail te lopen, een wandeling van bijna 13 km. Alakai Swamp wordt het "hoogst gelegen moeras ter wereld" genoemd. De aanhalingstekens staan er omdat er discussie is over het feit of Alakai Swamp wel echt een moeras is. Maakt ons niet uit, het zal vast mooi zijn! We zijn extra vroeg vertrokken, omdat aan de oostkant van de canyon, waar het moeras ligt, regelmatig (veel) regen valt, voornamelijk na het middaguur, en dat is ook de voorspelling voor vandaag... Aangekomen bij Pu’u o Kila is het weer gelukkig goed. We genieten eerst even van het prachtige uitzicht op de Kalalau Valley, en gaan dan vol goede moed op pad. De eerste paar honderd meter gaan nog, maar dan wordt het pad steeds moeilijker begaanbaar. Het pad bestaat uit een soort rode klei, en bevat een aantal steile stukken. Bedenk even dat het de afgelopen dagen flink geregend heeft, en je krijgt een idee hoe dat er dan uitziet (zie de foto's). Bij het volgende uitzichtpunt nemen we de wijze beslissing om niet door te gaan, want ons tempo ligt door die steile en glibberige passages veel te laag. We lopen gemiddeld nog geen anderhalve km per uur! Besmeurd met modder en drijfnat van het zweet bereiken we de auto. Die weigert in eerste instantie de deuren voor ons te openen, zo stinken we...

We rijden nu de weg door de canyon weer terug om alle uitzichtpunten aan te doen. De eerste die we tegenkomen is de Kalalau Lookout, die ook uitzicht biedt op de Kalalau Valley, maar eigenlijk is het uitzicht hier iets minder mooi dan bij Pu’u o Kila. Gelukkig is hier wel een sanitair gebouwtje met een buitenkraan, zodat we ons een beetje kunnen wassen en we redelijk toonbaar de dag kunnen vervolgen. 😄 De in grote getale aanwezige kippen en hanen hebben een buitengewone belangstelling voor onze lunch...

Na een kort bezoek aan het Kokee Natural History Museum rijden we verder zuidwaarts naar het volgende uitzichtpunt: Pu’u Hinahina Viewpoint. Omdat het eigenlijk nog vroeg is besluiten we om de Cliff & Canyon Trail (die eigenlijk voor zondag op de planning staat en die hier begint) te doen. Het weer is goed en we hebben tenslotte pas een paar kilometer gelopen (en deze is ruim 5 km). In tegenstelling tot de wandeling van vanmorgen is het pad droog en makkelijk te belopen. Na eerst door het bos gelopen te hebben, komen we na ongeveer 1 km bij een splitsing. We nemen de afslag naar de Cliff Trail en worden na een paar honderd meter beloond met een schitterend uitzicht over Waimea Canyon. Zelfde stukkie terug en verder de Canyon Trail volgen. Die voert ons op een gegeven moment langs de rand van een klif, zodat we daar ook een mooi uitzicht hebben. We dalen af naar de Koke'e Stream, die Waipo'o falls voedt, met 240 meter hoogte een flinke! We hebben er echter geen goed zicht op, want we staan aan de bovenkant van de waterval, waar een klein watervalletje in een meertje uitkomt; voor sommige bezoekers een mooi plekje om even te zwemmen. Vlak voordat Waipo'o over het randje stort liggen een paar vlakke stenen in de stroom, en zowel jong als oud heeft er blijkbaar geen moeite mee om daar het riviertje over te steken. Eén misstap en je ligt 240 meter lager... Wij willen de rest van Hawaï ook nog zien, dus blijven we aan de veilige kant. 😄 Na een heerlijke rustpauze bij het kleine meertje moeten we dezelfde weg terug, en die gaat voornamelijk naar boven. Dan blijkt toch wel dat we vandaag een flinke inspanning hebben geleverd, want vooral het laatste klimmetje doet pijn.

René is in gedachten al bij zijn biertje dat in Poipu om hem wacht, maar hij zal nog even geduld moeten hebben, want we zijn hier nog niet klaar. 😉 We hebben nog 2 uitzichtpunten te gaan, en die slaan we echt niet over! Zowel bij Pu’u Ka Pele Lookout als bij Waimea Canyon Lookout worden we getrakteerd op prachtige vergezichten over de canyon. Vooral bij de laatste heb je een goed zicht op de Waipo'o waterval en kun je een stuk van de klif zien waar we overheen gelopen hebben.

Het is inmiddels etenstijd en we besluiten om in Waimea bij Da Booze een hapje te gaan eten. Hawaii Revealed geeft aan dat als je de buitenkant ziet je geneigd bent om door te rijden, en dat is ook zo. De binnenkant overigens ook. Het lijkt nog het meest op een voetbalkantine. Maar het eten is er heerlijk! Op een klein beetje regen na hebben we het vandaag droog gehouden; de voorspelde "numerous showers" zijn ons gelukkig bespaard gebleven. Het was een heerlijke dag. Dat er nog méér van deze moge komen!

Kokee Road is de enige weg door de canyon, maar er zijn 2 wegen die er naar toe leiden, en die zijn beide de moeite waard. Kokee Road zelf loopt helemaal door tot aan de kust, maar rechts van deze weg ligt Waimea Canyon Drive (wegnr. 550) die in Waimea begint.
Hoewel de naam Kalalau Lookout doet vermoeden dat je hier het beste uitzicht hebt over Kalalau Valley, is dat niet zo. Dat punt ligt iets verder langs Kokee Road, bij Pu’u o Kila.
Hou echt rekening met de veranderende weersomstandigheden in dit gebied. Wij hadden eigenlijk geluk, maar hemelsbreed 15-20 km hier vandaan ligt een van de natste plekken ter wereld, met een jaarlijks neerslag van 12 meter. Dat is 15x zoveel als in Nederland. Wees voorbereid!

Voor alle foto's (38) van vandaag: klik hier.