20: Van Maui Naar Big Island

Schema voor dinsdag 28 juli 2015:

08:45 Vertrek Kihei (A)
09:15 Aankomst Kahului, Alamo Car Rental (B)
11:55 Vertrek Kahului

Totale reisafstand: 14 mijl/22 km.

12:27 Aankomst Kona (A)
15:20 St. Benedict’s Catholic Church (D)
15:45 Pu’uhonua o Honaunau (E)
17:45 Punalu’u Black Sand Beach (G)
19:00 Volcano (H)

Totale reisafstand: 117 mijl/189 km.

Vandaag vliegen we naar het eiland Hawaii. De vlucht vertrekt pas om 11:55 uur, dus we hebben alle tijd. We nemen afscheid van Janine, de eigenaresse van het prachtige huisje waarin we zitten en rijden naar de luchthaven, een ritje van 22 km. Het inleveren van de auto is weer in 1 minuut geregeld, de shuttlebus naar de luchthaven vertrekt een paar minuten later, dus we zijn weer veel te vroeg op het vliegveld. Maar dat is altijd nog beter dan een beetje te laat...

Wederom gaat het boarden erg snel en binnen een kwartier zijn we op weg voor een vlucht van een half uurtje. De luchthaven van het grootste eiland van Hawaï (Kona) is primitief vergeleken met waar we eerder geweest zijn. Geen slurf, maar ordinaire trappen om uit het vliegtuig te komen, en de bagage kan opgehaald worden op een, weliswaar overdekt, terrein met lopend band, maar waar mensen van buiten de luchthaven zo naartoe kunnen lopen. Maar het gaat wel snel, evenals het ophalen van de auto voor de laatste 10 dagen.

We hebben dit keer echter een rit van ongeveer 200 km voor de boeg, en onderweg komen we nog wat moois tegen. We doen eerst inkopen bij Walmart (B) en schrikken (weer) van de prijzen. Dit lijken wel vastelandsprijzen; het is absoluut niet duur! Een hamburger bij McDonalds kost hier zelfs maar 90 dollarcent. Even verderop huren we bij "Snorkel Bob" (C) snorkelsets, want die zijn op dit eiland niet bij onze huisjes inbegrepen. Dat kost dan best wel weer wat, maar dan hebben we ook wel radar gestuurde flippers die ons automatisch naar de meest exotische vissen leiden. 😉

Na de "hoofdstad" achter ons gelaten te hebben rijden we zuidwaarts. Onze eerste stop is bij St. Benedict’s Catholic Church, ook bekend als "Painted Church". Die bijnaam komt niet vanwege de buitenkant van de kerk, want daar zit geen kleurtje op. De binnenkant daarentegen is van onder tot boven beschilderd; niet alleen met traditionele religieuze tekeningen, maar ook met bv. palmbomen. Overigens is dit pas de eerste kerk die we vanbinnen zien.

Volgende halte is het nabijgelegen Pu’uhonua o Honaunau. Dit 170 ha grote nationaal-historische park was vroeger van grote betekenis. Ter dood veroordeelde "misdadigers" (misdadiger is hier wat uit zijn verband getrokken; je kon al ter dood veroordeeld worden als jouw schaduw die van de plaatselijke leider raakte...) konden hier blijven leven, mits ze deze ommuurde plek wisten te bereiken vóór hun achtervolgers.

Na wat fruit gekocht te hebben bij South Kona Fruit Stand (F) rijden we door tot de laatste tussenstop van vandaag: Punalu’u Black Sand Beach. We zijn dan inmiddels aangekomen aan de zuidoost kust van Hawaii. Het strand is werkelijk pikzwart (zwarter dan op Maui). Bij nadere bestudering valt ook op dat de structuur van het "zand" veel grover is dan bij gewoon zand. Het is dan ook geen zand, maar lava, dat versplinterd is toen de hete lava in de "koude" oceaan stroomde. Tot onze verrassing ligt er een flinke Green Sea Turtle op het strand te pitten. Kunnen we er eindelijk eentje goed op de foto zetten, want alle andere schildpadden die we gezien hebben zwommen in open water en dat fotografeert niet zo lekker.

Om 19:00 uur komen we aan bij ons vrijstaande huisje, nou ja zeg maar huis! De grootste die we tot dusver gehad hebben, geschikt voor 4 personen, en met een enorme lanai met zithoek en BBQ. Bijna alles wat je kunt bedenken is aanwezig, alleen de sneeuwschuiver ontbreekt... 😉 Echt heel mooi! We bakken een eitje als diner en doen de rest van de avond niet veel. Ook weleens lekker.

Op Hawaii (Big Island) zijn de afstanden beduidend groter dan op de andere eilanden. Maar je kunt er niet harder rijden. Houd daar rekening mee als je dagtochten gaat plannen.

Voor alle foto's (22) van vandaag: klik hier.